EU07-314 PKP – Nowość

Wkrótce w sklepach modelarskich będzie dostępny nowy model lokomotywy elektrycznej EU07-314. Nr. kat. Piko-96369

  • Uniwersalna lokomotywa elektryczna
  • EU07-314
  • PKP
  • epoka Vb
  • producent: H. Cegielski, Poznań
  • nr fabryczny: 214
  • rok budowy: 1984
  • oznaczenie fabryczne typu: 303E

Bezpośrednio po przekazaniu do eksploatacji na PKP, lokomotywa EU07-314 przydzielona została dnia 14.02.1984 do Lokomotywowni Czechowice-Dziedzice, na terenie ówczesnej Śląskiej DOKP.

Po ponad ośmiu latach służby, z dniem 16.12.1992 roku, lokomotywa ta została przekazana do Lokomotywowni Olsztyn (Północna DOKP).

W wyniku reorganizacji Służby Trakcji PKP i utworzenia Zakładów Taboru, od dnia 01.07.1997 lokomotywa EU07-314 przeszła na stan Zakładu Taboru Olsztyn, a od dnia 01.02.2000 – w wyniku likwidacji Zakładu Taboru Olsztyn – formalnie znalazła się na stanie Zakładu Taboru w Gdyni, przy czym miejscem jej stacjonowania niezmiennie pozostawał Olsztyn.

W grudniu roku 2006 lokomotywa EU07-314, jako jedna z 74 lokomotyw EU07/EP07 należących wówczas do spółki PKP Cargo, sprzedana została spółce PKP Przewozy Regionalne i wytypowana została do modernizacji. Dnia 31 grudnia 2007 zakłady Newag S.A. w Nowym Sączu ukończyły naprawę główną i modernizację tej lokomotywy, po której otrzymała ona nowe, kremowo-czerwone malowanie (potocznie określane jako budyń) i nowe oznaczenie EP07-1041. Początkowo przydzielono ją do Dolnośląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych we Wrocławiu, spółki PKP Przewozy Regionalne.

W wyniku przeprowadzonej modernizacji (oprócz zmiany przekładni głównej) w istotny sposób zmienił się także wygląd zewnętrzny tej lokomotywy. Zlikwidowano m.in. gniazda sterowania wielokrotnego na ścianach czołowych, zamontowano reflektory halogenowe, elektryczne wycieraczki oraz klimatyzatory nad kabinami maszynisty. Tak więc, w tym miejscu rozpoczyna się już historia zupełnie innej lokomotywy, czyli EP07-1041 i można jedynie dodać, że już w grudniu 2008 roku lokomotywa ta przekazana została spółce PKP Intercity S.A..

Lokomotywa EP07-1041 (dawna EU07-314) pozostaje w eksploatacji do dziś i obecnie, oznaczona już dodatkowo numerem EVN: 91 51 1 140 153-4 (PL-PKPIC), w niebiesko-szarym malowaniu spółki PKP Intercity, znajduje się na stanie Zakładu Północnego w Gdyni.

Model lokomotywy EU07-314 firmy Piko, odwzorowuje jej wygląd z epoki Vb, z okresu bezpośrednio po naprawie rewizyjnej ukończonej dnia 9 lipca 1998 roku, wykonanej przez nieistniejące już od wielu lat Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Lubań” w Lubaniu Śl.. W związku z tym, na modelu umieszczony został przydział tej lokomotywy do Zakładu Taboru w Olsztynie.

W modelu lokomotywy EU07-314 uwzględnione zostały także cechy malowania i oznakowania charakterystyczne dla lokomotyw tej serii naprawianych w tamtych latach przez ZNTK Lubań, jak np.: żółte poręcze przy drzwiach, czarne uchwyty i gniazda starowania na ścianach czołowych, czy też białe oznaczenia numeru i serii.

EU07-314 PKP – Nowość
Share
Tagged on: