Airfix de Havilland Mosquito NFII / FBVI

25001Model de Havilland Mosquito w skali 1:24 jest już w sprzedaży!

Mosquito nigdy przedtem nie był produkowany przez Airfix jako model w skali 1:24. Liczba części potrzebnych do wykonania zestawu tej wielkości była dużym wyzwaniem dla zespołu projektowego ale specjaliści z Airfix’a dali radę!

Historia

Mosquito był wyjątkowy, ponieważ technologia produkcji samolotów z balsy i sklejki była rozwijana przez de Havilland już przed II wojną światową. Użycie drewna w Mosquito pozwoliło uniknąć niebezpiecznych naprężeń dla materiałów metalowych.

Mosquito to dwusilnikowy jednopłat napędzany przez dwa silniki Rolls Royce Merlin serii XX o mocy 1260 HP każdy. Był najszybszym samolotem na świecie, gdy wszedł do służby we wrześniu 1941 roku.

Wymiary:

Długość całkowita 12.57m, Rozpiętośc 16.53m

Jedną z najbardziej śmiałych misji samolotów Mosquito była Operacja Jerycho polegająca na zniszczeniu murów i kwater strażników więzienia w Amiens, celem umożliwienia ucieczki członkom francuskiego ruchu oporu. Kolejnym zuchwałym zadaniem tych maszyn był rajd na Berlin mający dowieść społeczeństwu Niemiec, że marszałek Rzeszy Hermann Göring kłamie twierdząc iż taka operacja nie jest możliwa. Równie spektakularne było przeprowadzone z niskiego pułapu bombardowanie siedziby Gestapo w Kopenhadze w Danii, podczas którego zniszczono wszystkie akta i uwolniono wielu więźniów. Do samolotu Mosquito ze 109, a później 105 Dywizjonu, należy rekord największej ilości zadań bombowych wykonanych podczas całej II wojny światowej wynoszący 213 misji. Maszyna ta uległa katastrofie dopiero 10 maja 1945 roku, już po zakończeniu wojny, na skutek błędu pilota.

Podczas działań bojowych, nocne myśliwce Mosquito były często wyposażane w systemy wykrywania niemieckich emisji radarowych Serrate umożliwiające namierzenie wrogich myśliwców używających radarów Lichtenstein i systemy Perfectos wykrywające emisje systemów IFF, identyfikacji swój-obcy.

Obecnie w muzeach na całym świecie znajduje się 30 egzemplarzy samolotów Mosquito.

Ostatni latający samolot tego typu Mosquito T.III  uległ katastrofie 21 lipca 1996 roku podczas pokazów lotniczych w Barton w Anglii. Kilka innych egzemplarzy jest obecnie rekonstruowanych w celu przywrócenia ich do lotów, ale ze względu na drewnianą konstrukcję maszyny proces ten jest bardzo trudny.

W Nowej Zelandii jest tworzona od podstaw replika samolotu Mosquito.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Mosquito

Model zawiera pięć wersji kalkomanii:

  • FB.VI
    • No. 487 (RNZAF) Operation „Jericho”, 1944
    • No. 143 Sqn, Baniff Strike Wing, 1945
    • No. 1 Sqn, RAFF, 1945
  • NF.II
    • No. 157 Sqn, RAF, 1941
  • Długość: 545mm
  • Szerokość: 688mm
  • Liczba części: 617

Airfix A25001

Airfix de Havilland Mosquito NFII / FBVI
Share
Tagged on: